Vánoce, dovolená a zase ty narozky

Úvod

Tak už jsem tu přes rok. Oslavil jsem tu druhé Vánoce a druhé narozeniny. Na spoustu věcí už jsem si tu zvykl, a domluvím se bez problémů. A jestli se chci brzy vrátit? Zatím nespěchám, ale občas se mi stýská.

Vánoce „po česku“

Před Vánoci jsem si připravil něco málo cukroví, bohužel jen nepečené, protože nemám k dispozici troubu. Štědrý den jsme si chtěli odpočinout. Naplánoval jsem to tak, že dopoledne nakoupíme na „českou“ večeři, odpoledne vše nachystáme a večer budeme koukat na pohádky. Potom se navečeříme a pojedeme s Angee za rodiči na druhou večeři a rozdávání dárků. Shánění ingrediencí a příprava se natolik protáhla, že jsme vařili prakticky až do sedmi, v půl osmé se unavení najedli (rybí polévka, bramborový salát a smažená Bocachica) a pak se vydali za rodiči. Tam jsme čekali do dvanácti, protože to se narodil ježíš a pak se rozdali dárky a jedlo se. U každého předání dárků se tleskalo, to samé u rozbalení. Vše za doprovodu vánoční Salsy.

Juanchaco, zasloužená dovolená

26.12. jsme se vydali na dovolenou k moři. Nejblíž Cali je Buenaventura. Jenže je to město ošklivé a nebezpečné. Prý odtamtud drogové kartely pašují drogy. Naštěstí kousek odtamtud, jsou daleko hezčí, bezpečná místa. Levnější a bez otravných prodejců (než třeba v Cartageně).

Sepsal jsem si pár poznámek:

• Je zajímavé snídat s míšenkou Angee, která neumí ani slovo z původního jazyka a Javierem, naším průvodcem, který umí hned dva z nějakých 45. Vidět jejich kulturu, kterou si hájí a vidět jak to tu Španělé změnili.
  • Buenaventura je plná černochů a potom je tu několik desítek původních obyvatel. Dodržují původní zvyky (jako třeba chodit bez podprsenky) a vyrábí tradiční výrobky. Od malička se děti učí jak španělsky tak původní jazyk. Spolu potom mluví původním. Je hezké vidět tříletou holčičku žvatlající tím jejich jazykem.
  • Buenaventura je Cartagena pro chudé. Samo město je nebezpečné a špinavé. Stačí ale dojet kousek lodí (cca 1h do Juanchaco) a tam máte jak úžasný klid, krásné pláže, tak bezpečí. Žije se tam příjemně, neruší Vás prodejci. K jídlu jsou převážně ryby, ale vždy čerstvé a výborné. Obklopuje Vás nefalšovaná džungle. Lidé bez vyjímek pozdraví.
  • V hotelu kromě téměř nefungující televize nebyla wifi. Jaký klid.
  • Dovolenou jsme sehnali přes malou cestovku, cena pod 4000 Kč s ubytováním, dopravou, programem a stravou na 2 noci/3 dny za osobu. V říjnu navíc můžete vidět pářící se velryby.

Program

1.den: Po příjezdu nás Javier doprovodil na hotel, a potom nás vzal ke svojí lodičce. Dovezl nás na pláž, přes řeku vedoucí v džugli. Krásná příroda, čistý vzduch a klid. Tam jsme se plácali v moři až do oběda. V místní „restauraci“, rozumněj chýši, jsme si dali skvělou rybu. Po koupeli nás ještě zavezl na bazén. Opět po „řece“ jsme propluli džunglí a ocitli se na místě jak z modré laguny. Hluboké malé jezírko s čistou vodou a možností skočit si z nataženého lana. Vykoupali jsme se do syta a pak nás opět zavezl domů. Po cestě jsme se stavili v jeho vesničce, pozdravili manželku bez podprdy a její dceru s šesti dětma, koupili korálky a šli na hotel. Vyčerpáni, šťastni. Večer jsme se šli projít po pláži a pak spát.

2.den: Druhý den jsme čekali na další skupinu, abychom se mohli podívat na vodopád v džungli. Protože se příjezd protáhl, vzal nás zatím druhý průvodce nejprve na bílou a pak černou pláž. Ta první byla jak z ráje. Na té druhé jsme se vykoupali, naobědvali a potom s celou skupinou jeli do džungle prozkoumat vodopády. Nádhera. Na zpáteční cestě jsme ještě odtáhli druhou loď, které nefungoval motor. Vtípky typu, budeme se za Vás modlit až dorazíme domů, byly příjemným zpestřením. Výlet byl celodenní, večer už nás čekal jen hotel.

3.den: Podlední den jsme již program neměli, pouze za příplatek. Rozhodli jsme se využít čas do odjezdu (16:00) a podívat se na pláž Ladrilleros, poblíž. Moře skvělé, opálili jsme se na měsíc dopředu a vyblbli ve vlnách. K tomu jsem si chtěl zkusit kokosové mléko a jejich specialitku Coco Loco. Kokomléko přímo z kokosu je tradičně super. Ovšem Coco Loco to je pecka. Dostanete kokos, naplněný kokosovým mlékem, vylepšený směsí brandy, aguardiente a rumu. S přídavkem kondezovaného mléka. Za cenu nějakých 180 Kč/kus, dal jsem si tři. Angee mi moc nepomohla a mě už se přestávalo chtít odjet 😀 . Z pláže jsme se svezli na hotel, potom k lodi. A ta už nás odvezla až do Buenaventury. Tam na nás čekal odvoz do Cali. Dovolená úžasná. A na Coco Loco nedám dopustit.

Neiva, návštěva babičky

30.12.: Protože jsem do Buenaventury nemohl na motorce, rozhodl jsem se jet alespoň navštívit babičku Angee. Vyrazil jsem já, Angee, bratránek a bratr. Cesta 320 km. Díky kamenité cestě mě nebolel ani zadek, masáž které se mi dostalo, mi velmi pomohla. Jednou jsem píchnul a v deset večer nás vítala babička s jídlem. Cesta super.

31.12.: Ráno po snídani mě vzal bratránek na očkování krav. Chvíli jsme pokoukávali a pak že se půjdeme projít. Já důvěřivec v gumákách. Vylezli jsme asi do půlky nejvyšího kopce, kde mi bratránek řekl „ještě nějakých 50 metrů“. V tropickém hicu jsem měl dost. Tak jsem si počítal metry. Po nějakých 200 metrech mi řekl, že když už jsme tam, tak dojdeme na špičku která je „támhle“. Byla. A za ní ještě jedna o dost vyšší. Tu myslel 😀 . Z posledních sil jsem se tam dostal. Pak jsme si to „seběhli“ a šlo se na oběd. Po obědě se začali sjíždět děti a vnoučata na oslavu babiččiných narozenin. Potom se zazpívalo Happy birthday jak v angličtině, tak španělsky a pak se šlo klábosit. Sranda byla. Hlavně když babička zabavila dvě lahve šnapsu, abychom se neopili asi 😀 . Večer jsme se vydali do vesnice za bratránkem. Nový rok se neslaví jako u nás, hezky s odpočtem. Počká se do dvanácti, pak se zapálí oblečený panák (starý rok), zapálí se pár rachejtlí a teprve potom se jde v klidu tancovat. Opilých je proto k půlnoci minimum. Unavení jsme vydrželi jen do dvou a pak šli spát. Hudba hrála celou noc a ještě ráno v devět byla před bary spousta sedících a popíjejících chlapíků.

1.1.: Po snídani jsme šli k babičce. Potom se šli vykoupat k řece. Večer navštívili tetu a ta nás už za tmy vzala sklidit yuku a kakao. Docela zážitek. Za svitu mobilu hledat v zemi kořeny yuky. Neiva je totiž především krajem yuky a kakaa. Téměř každý na vesnici má nějaké ty stromy, někteří se živí exportem. K tomu ještě banány a spoustu dalšího ovoce. Sušené kakaové boby se prodávají převážně do Švýcarska, za nějakých 70 Kč/kg a dělá se z nich nejlepší čokoláda. Cenově je toto kakao drahé, ale je kvalitní. Samotné boby jsou obalené bílou sladkou hmotou. Je výborná na cucání. Aby z toho bylo kakao, je potřeba fermentovat a usušit. Potom jsme se pobalili a šlo se spát. Čekala nás dlouhá cesta. Rodina Angee babičky je velká. Má asi 7 dětí a spoustu vnoučat, takže je tam vskutku veselo. Všude běhají psi, mají tam papoušky a další zvířenu. Jinak jsou velmi milí a pohostinní. Také měli spoustu otázek, jak to vlastně na vážno s Angee myslím.

Narozky

Týden utekl jako voda (v Kolumbii týden kdy se ještě moc nepracuje) a přišly moje narozeniny. Slavit jsem začal nenápadně už v pátek večer. První mi poblahopřál kamarád Aleš. Protože bylo v ČR už po půlnoci, tak jsme slavili v pátek. Zavolali jsme si přes Skype, pustili si video a dali si spolu rum a šampaňské. Fajn oslava. Druhý den, tedy sobotu tady, mě Angee pozvala na oběd, bude vařit. Překvapilo mě to sice, protože skoro nevaří, ale těšil jsem se. Podávat se bude Bandeja paisa (rýže, fazole, vajíčko, banán, avokádo, mleté maso, slanina, klobáska), typický pokrm v Medellínu. Musím říct, že se jí to povedlo. Potom jsme si dali siestu a šli koupit dortík. S mámou a s tátou jsme poseděli, pustili mi narozeninové CDčko o tom jak mě má bůh rád a kolik let mi ještě přeje, kdo všechno se za mě modlí, snědli dort, udělali fotku a tím pro mě skončil tento vzácný den.

13 thoughts on “Vánoce, dovolená a zase ty narozky

1. Zdravím tě o rok starší synu 🙂 a ještě jednou přeji hodně zdraví,štěstí a úspěchů ve všem,samozřejmě plno krásných zážitků…… ať se ti tam daří,líbí a díky za opět skvělé vyprávění a fota…. pozdravuj všechny ,Angee počínaje… a hezký tento rok přeji a vyřizuji pozdravy z domova 🙂 a opatruj se ,pa

2. Ahojky,opět krásný,poučný i zajímvý…jen tak dál,ať se ti pořád daří !Přišel jsi po letech o pořádnou zimu u nás,konečně sníh….!Měj se pohádkově,R.

1. Hola Romi, muchisimas gracias. Que pena con la nieve, me gustaría disfrutarlo alla. Pero que uno puede hacer? Espero que viene mas inviernos tan fríos en futuro. Que estes super bien. Pedro

3. Nazdar „synko“ tak jak jsem si početl,žiješ si tam jak prase v žitě !Dodatečně vše nejlepší k narozeninám! Já měl na počátku roku ještě nějaké zdravotní problémy,zas par dní v nemocnici.Ale snad se vše už konečně v dobré obrátí a budu mít náladu se do Tebe zase začít navážet…tak se tam drž a zas něco napiš já vymyslím nějakou „bejkárnu“ …

1. Ahoj strejdo, děkuji vřele. Ať se daří i tobě. Pomalu spouštíme vlastní business, tak jsem taky šéfem :). Tak kdybys měl nějaké rady, čemu se vyvarovat a čemu jít naproti, tak je velmi rád uvítám na svém e-mailu info@motonomad.cz. Měj se. P