Velikonoce, doprava a moto

Velikonoce, La Semana Santa

Velikonoce se v Kolumbii slaví jinak než u nás. Velikonoční pondělí je normální pracovní den, ale týden před tím je tzv. Semana Santa. Volné dny jsou pondělí, čtvrtek a pátek. Zrovna jsem řešil motorku a bylo mi řečeno, že mezi svátky se práce pouze simuluje, takže si budu muset počkat do dalšího týdne. Ve čtvrtek se většina lidí sebere a vyrazí s rodinou do 70km vzdálené Bugy. Je to menší město, kde je krásná bazilika pána zázraků. Mají tam podobiznu Ježíše na kříži, který zázračně roste. Já jsem měl bohužel dost práce, takže Velikonoce jsem odbil vyšleháním Angee, která to nepochopila a stěžovala si na barbarské zacházení 😀 . Ani vajíčko nebo panáčka na cestu jsem nedostal.

Cristo Rey

Protože se o svatém týdnu musí člověk obětovat, spousta lidí si dá výšlap na jeden ze dvou místních kopců. Cristo Rey nebo Tres Cruces. My zvolili Cristo Rey. Tam po silnici, zpět hezky po kamení z kopce. Nahoře se Angee za nás pomodlila a šlo se dolů. Vyhlídka to byla pěkná a pánubohu jsme zase malinko vyšli vstříc.

Druhy dopravy

Taxi

Klasické žluté taxíky, kterých jsou po městě tisíce. Stačí koupit auto, licenci a může jezdit každý. Pokud na to není, taxík lze sdílet s dalším taxikářem. Cena taxíku je velice příjemná, řekl bych poloviční oproti ČR. Taxikáři jsou upovídaní a veselí chlapíci. Pokud umíte trošku španělsky, tak z vás dostanou vše od nejoblíbenějšího jídla po svatbu Vaší babičky. Také se naučíte volat na holky a troubit na vyděšené motorkáře jedoucí hned vedle vás. Ale pozor! Občas vracejí cizincům falešné peníze.

MIO

Městské autobusy, které se dělí na zelené (alimentadores = krmítka) a modré. Krmítka sváží z okrajových částí (ñoña = prdelka) k modrým busům. Ty potom jezdí hlavní trasy. Nástupiště jsou vystouplá a platí se při vstupu. Autobusy mají vlastní pruh na silnicích, do kterého kromě nich smí jen sanitky. V modrých autobusech nakoupíte sušenky či jiné dobroty, nebo se obohatíte hudbou či rapem na aktuální téma od potulných umělců za nějaké to peso. Nejdříve vás reproduktor upozorní, že prodej není povolen a za chvilku už u vás stojí prodejce/zpěvák. Sazba 14 Kč + náklady na zábavu.

Chiva

Krásné staré malované, většinou americké autobusy, které vozí pasažéry mimo město. A že domácím mazlíčkům není vstup zakázán, si uvědomíte hned s první husou či slepicí, která s vámi cestuje. Speciální variací je Chiva Rumbera, ve které se provádějí vyjížďky městem za rytmu Salsy.

Mini busy

Neuvěřitelné množství a škála barevných busů s úžasně volným pérováním mě neuvěřitelně baví. Busy jsou ještě z éry před zavedením MIO. Vlastní je malé firmičky a proto je taky každý bus jiný. Většinou v nich ale shodně hraje Salsa a zastavit je můžete kdekoliv mávnutím, na zastávky se nehraje. Sazba je stejná, cca 14 Kč.

Jipeto

Stařičké teréňáky různých barev a značek, s zadní částí uzpůsobenou pro převoz cestujících. Zaváží se s nimi opět tzv. ñoña nebo městečka v okolí Cali. Cenově výhodné, jezdí tam, kde nejezdí MIO.

Piratas

Když se lidé vrací z koupáků, diskoték či chat, taxikáři, nebo i chlápci co mají prostě volno a auto, začnou pirátit. Vypnou taxametr a po cestě nabírají mávající lidi za lidových 17 Kč na hlavu. Sice se mačkáte, ale za ten zážitek a cenu to stojí. Pirácení není povoleno.

Moto ratones

Občas jsem zaznamenal shluk motorek na chodnících poblíž supermarketů. To jsou moto krysy. Kluci bez licence, co Vás odvezou za pár šušní domů. Samozřejmě bez helmy.

Řidičák na pokračování

Po návštěvě autoškoly jsem se měl zastavit u doktora na rutinní prohlídku. Pas mi bude stačit, říkaly. Nestačil. Na místě po mě chtěli otisky prstů, které jsou běžne v občance. Poslali mě tedy na notářský úřad a za hodinku a půl jsem byl zpět v ordinaci. Bohužel občanku potřebují také (pokud tedy plánujete cestu do Jižní Ameriky, pas nemusí stačit, vždy si berte i občanku). Hm, tak jsem se malinko vzteknul, že mě honí od čerta k ďáblu a odjel domů. Druhý den s občankou, pasem a otisky už mě na prohlídku pustily. Nejprve jsem si poslechl pípání v kabince podobné zpovědnici. Tak tak jsem to slyšel. To by mě zajímalo jestli má půlka Cali řidičák. Další vyšetření u psychologa. Zahrál jsem si hru na koordinaci levé a pravé mozkovny a šel do dalšího kola. Poslední štace, kontrola zraku. Díváte se do krabičky, hledáte barvy, říkáte písmenka a čísla. Doktorce jsem se ještě rychle omluvil za vzteklé chování, řekla že to je u cizinců běžné, a valil jsem dom. Teď už jenom počkat tři týdny než mi ho vydají a vyzvednout si ho.

První zkušenosti s provozem v Cali

Motorku jsem si slavnostně převzal 28.3. Natěšen z jízdy jsem svolil s odvozem Angee domů. Bydlí asi půl hodiny jízdy od kanceláře. Půl hodiny jízdy pro kolumbijce. Já to jel snad dvě hodiny. Klasická přednost na semaforech a zprava sice platí, i tak je to tu ale spíš o zákonech džungle. Předjíždět zprava, zleva. Nestavět na červené. Jízda po chodníku. Přecházení silnice potmě, mimo přechod (to je hlavně problém u černochů v tmavém oblečení). V noci to občas vypadá, že má Cali jen půlku obyvatel. No noční můra pro maloměšťáka zvyklého dodržovat předpisy. Ale člověk je přeci jenom stvoření přizpůsobivé. Po dvou týdnech už mi podobné praktiky problémy nedělají, ČR teš se 😀 !

Věděli jste?

• Patnáctiny holek se tu slaví ve velkém. Je to prakticky přeměna holčičky v ženu. Oslava je nákladná, oslavenkyně je jako nevěsta. Nechybí dort a zástup hostů. Jen ta svatební noc asi není pokaždé 🙂 .
  • Na benzínkách je možné tankovat moto jen do devíti večer, potom už benzín seženete jen vyjímečně.
  • Na červenou na semaforech po setmění téměř nestaví. Existují gangy co by toho využili a motorku Vám se vší parádou ukradli.

15 thoughts on “Velikonoce, doprava a moto

1. Moc pěkné ,poučné a zajímavé synu. Jak se říká,jiný kraj,jiný mrav…. 🙂 Tak ať se ti dále daří a přeji jen samé pěkné zážitky… zdravíme moc z domova 🙂

1. Ahoj Míro, v Cali je běžně kolem třiceti. Jinde se to dost mění. Bogotá kolem patnácti a Cartagena kolem čtyřiceti.

2. „Na červenou na semaforech po setmění téměř nestaví. Existují gangy co by toho využili a motorku Vám se vší parádou ukradli.“ Supet tip na dovču 🙂

3. Ahoj jen si užívej,jsem zvědavá,kdy se vrátíš?u nás je chaos,stěhujeme se,byt už mám prodaný jdeme do baráku na Loukově.Jinak děti rostou.A teď 21.4.zemřel Prince,ale to asi víš.

1. Ahoj Jani, díky. Tak to víš, domů nespěchám když tu mám babu 😀 . Hele slyšel jsem že se stěhuješ, tak držím palce. Pozdravuj ode mě děti i Luboše. Tak pořád to nebyl Majkl ne 😉 .

1. Díky budu pozdravovat.Tuhle jsem si stáhla nějakou muziku a mezi tím byl i prince,stáhla jsem jen tu purple Rain,ta se mi zalíbila,jinak ho neposlouchám a par dní na to si umře…zvláštní…takovém divnej pocit jsem z toho měla..a jak to planujes do budoucna se slečnou?

4. Ahoj ty naše ňoňo:). Docela by si žádalo udělat z těch tvých cestovních spisků průvodce po Kolumbii, až se vrátíš což? Já jsem momentálně na nějakou dobu u našich na Moravě. Trochu se nám rozbila babička, tak ji dělám podržtašku:).
    Včera tady sněžilo, no na konec dubna docela mazec počasí.
    Užívej sunny, funny Cali a těším se na další postřehy z cest.
    Ps: Z tvého řízení v ČR po návratu mám nemalé obavy. Asi ti zařídím jeho odebrání pro nesvéprávnost. Myslím to s tebou dobře:D.

1. Ahoj ty naše kecko 😀 . Pokud bych to měl sepisovat já, tak by sem buď nejel nikdo kvůli kartelům a nebo všichni aby našli jejich zakopané dolary 😀 . Tak s babičkou držím palce, taky bych občas potřeboval výpomoc. Až se babča zlepší, tak můžeš sem 😉 . Hele a napište mi taky email, už od vás dlouho nemám žádné zprávy. Řidičák budu mít kolumbijský, tak snad bude platit i v Evropské unii až mi na tvůj popud seberou ten český :p .

5. Ťa teda po delsí době zdravím „synko“.Víš mám nejaké zdravotní problémy a nejak me do zpěvu ani psaní moc není. Ale přesto „pozdě ale přece“ Ta uvodní fotečka je zajímavá uz tím že na nů sů tzv 3 střihy -Apoštolové-Kukluxklan-a Beeffater.Což je tedy aj na mňa jaksi moc.U nás se to zvrhlo tak že v pruvodech po Praze sa nosí sibenica a ožraly Kalousek vyřvává na Karlově námestí :Puste ňa dnu.Větší opičárna se od nej snad už cekat ani nedá.Ale nechval dňa pred večerem.Ta Colombovska taxi-rošada je jak čtu docela pekná legrace.U nás je to asi tak ze když zavoláš taxála tak ani nekdy nevíš kdo komu vlastně dělá milost.O chování taxikárů by se dal napsat román.Ty autobusy jsou docela zabavné to bych zavedl aj u nás alespon sa clovek nenudí.U nas jen dopravní podnik zavaí Opencarty -Lítačky a podobné blbosti z cehoš se mají dobře jen Ti Gauneři co to vymyslí.Cestující musí jen trpět a platit už tak předražený moloch autobusy metro,vlaky a kdoví co.Aj ceny tam mate bohovské 14 kc za busíka nekup to.U nás vyplaznu 13 kc i za jen jednu zastavku.Jo holt luxus neco stoji-že .Vidim ze MOTOPARK tech potomku Che ge Vary je vázne ruznorodý .Jen bych rad videl ty technické prohlídky.U nás opet „prituhlo“na STK.Jak nebudeš mít atestovanou vesticku do auta vyletíš ven jak raketa aj za zadkem sa ti zapráši.Tož by ńa zajímalo zda aj take CIPOVINY sa tam dejů či len u nás ?Riká se tam PIRANAS -tož to bych u nás napsal na všechny taxaly a to hned.Neb ti svině nenazrané chcu aj 100 kc za kilometr na rozdíl od tvych 17 kc.asi je to českou blbostí že jim to holt zaplatíme…Když už jsi vzpoměl ten řidičak a psychotesty ..tady v CR jezdí deno denne tolik bláznu že by to mohli mít rovnou taky na autě napsané a ne si kupovat znacku na jmeno za 10 tisic.Nekterym bych to dal zadarmo pod podminkou ze bud PIRANAS a nebo BLAZEN .Tak a to by bylo pro dnesek asi všechno .Sice jsem čekal blob s názvem MOTONOMÁD se nám oženil ale na to jiste taky dojde.Tak sa Petře opatruj a hlavně se tam neuč ty jejich avangardní postupy.Pak bys tady asi nevydržel.Tvůj věčně remcající Richard.

1. Ahoj Ríšo,
      konečně se dostávám k odpovědi. O tvém zdravotním stavu už vím, a určitě tu nebudu jediný kdo ti přeje brzké uzdravení. Každopádně je vidět, že dobrá nálada tě neopustila, tak si ji drž. Příspěvek je opět geniální. Vždycky se pobavím líp než když čtu Garfielda 😀 . Jo a sepsal jsem nový článek, tak šup šup komentář. Ať se mám na co těšit. Tak ať se ti daří. Petr